Tutorials

Mapgather: toepassingen, tips & handleiding

Na het lezen van deze handleiding weet je:

  • wat voor soort projecten je kunt starten met Mapgather;
  • hoe Mapgather werkt, inclusief nuttige tips;
  • hoe je de beste resultaten kunt verzamelen;
  • het antwoord op de belangrijkste vragen.

Nog geen account in Mapgather? Registreer je nu en maak de eerste kaart gratis!

Aan de slag met Mapgather

voorblad

Mapgather biedt veel mogelijkheden: wij geven je vier voorbeelden

Met Mapgather kan iedereen informatie crowdsourcen met een kaart. De opzet is simpel; binnen een kwartier maak en publiceer je er een! Jouw publiek plaatst reacties en brengt stemmen uit. Je kunt Mapgather inzetten voor verschillende (journalistieke) projecten: van een diepgaand regionaal data-onderzoek tot een fotokaart met de mooiste winterfoto’s. We lichten vier belangrijke toepassingen van Mapgather hier toe.

1) Onderzoek jouw regio

Wat zijn de gevaarlijkste wegen van Nederland? (Bekijk)

Wat zijn de gevaarlijkste wegen van Nederland? Samen met dertien regionale omroepen lanceerde LocalFocus het Meldpunt Onveilig Verkeer. In twee weken tijd werden ruim 16 duizend meldingen van onveilige verkeerssituaties ingestuurd. Dit leidde tot veel publicaties (gemiddeld 19 per omroep) en interessante follow-ups. Zo ontdekten we onder andere dat ruim een kwart van de onveilig verkeerssituaties in de buurt van een basisschool ligt.

meldpuntonveiligverkeer

Waar is de eikenprocessierups gespot? (Bekijk)

Het Brabants Dagblad verzamelde met de hulp van haar publiek meer dan 9.000 plekken waar de eikenprocessierups werd gezien. Zo kregen ze snel inzicht in de omvang en de regionale spreiding van het probleem.

2) Zet een verkiezing uit

Je kunt Mapgather gebruiken om een verkiezing uit te zetten. Welke locatie is volgens jouw publiek favoriet? Nadat een reactie op de kaart is geplaatst, kunnen online bezoekers hun stem uitbrengen op de ‘genomineerden’. Denk bijvoorbeeld aan een verkiezing voor het mooiste park in jouw stad, of de lekkerste tosti.

verkiezingtosti

Wat is de lelijkste plek van Brabant? (Bekijk)

Kijkers van Omroep Brabant vinden de De Katterug in Tilburg de lelijkst plek van Brabant, ontdekte de nieuwszender via Mapgather. Dit flatgebouw kreeg namelijk de meeste stemmen in deze verkiezing-die-je-niet-wilt-winnen. De regionale omroep vroeg haar publiek om de meest ontsierende plekken uit de regio en kreeg zo’n duizend reacties.

3) Verzamel foto's

Met Mapgather kun je jouw publiek om de mooiste foto’s van een belangrijke gebeurtenis vragen. Zo creëer je samen met jouw bezoekers een visueel overzicht.

Is het bij jou al 40 graden? (Bekijk)

Tijdens een hittegolf vroeg RTV Oost aan haar publiek om de thermometer te fotograferen wanneer deze de 40 graden aantikt. Dit leverde een leuke collectie aan hittefoto’s op.

storm

Ook stormfoto's verzamel je eenvoudig met Mapgather

4) Vraag informatie op

Jouw publiek beschikt over heel wat kennis, en Mapgather kan je helpen om die kennis te verzamelen.

Open Monumentendag: wat is er bij jou te doen? (Bekijk)

Voorafgaand aan Open Monumentendag vroeg RTV Oost haar publiek om activiteiten door te geven. Zo ontstond er een handig overzicht met evenementen.


Aan de slag

Met deze handleiding leer je hoe je het meeste uit Mapgather kunt halen: van de juiste vragen stellen tot strak stylen tot slim modereren. Registreer je nu via Mapgather.com en maak de eerste kaart gratis!

freeacc

H1: Stel de juiste vragen

Een project in Mapgather begint met het formuleren van de juiste vragen. Dit doe je in het tabblad ‘Questions’.

1.1 Wat voor soort vragen kan ik stellen?

Mapgather biedt vijf verschillende vragen aan. Deze kun je indelen in twee categorieën: open vragen (je publiek mag zelf iets invullen) en gesloten vragen (je publiek kiest uit een beperkt aantal antwoordopties die jij van tevoren hebt opgesteld). Dit zijn de vraagtypes:

  1. ‘Short text’ is een open vraag voor een kort antwoord van maximaal één korte zin.
  2. ‘Long text’ is een open vraag voor een langer antwoord, zoals een uitgebreide toelichting.
  3. 'Multiple choice’ is een meerkeuzevraag, waarbij één antwoord moet worden aangevinkt.
  4. ‘Checkbox’ is een meerkeuzevraag, waarbij meerdere antwoorden kunnen worden aangevinkt.
  5. ‘Dropdown’ is een meerkeuzevraag met uitklapscherm, waarbij één antwoord kan worden gekozen. Dit is handig als je veel antwoordopties hebt ('vb selecteer jouw woongemeente').

antwoordopties

1.2 Wanneer gebruik ik een tekstfragment (text snippet)?

Met een 'text snippet' voeg je een aantal tekstregels boven een vraag toe, bijvoorbeeld als extra toelichting of een opmerking.

1.3 Wanneer gebruik ik de optie ‘verberg op de kaart’ (hide on map)?

De optie ‘Hide on map’ betekent dat het antwoord op de vraag niet voor bezoekers van je website op de kaart te zien is. Bijvoorbeeld omdat het gevoelige informatie is, of alleen relevant is voor jouw organisatie (“Mogen wij contact met je opnemen?”), of omdat de informatie mogelijk gevoelig is (“Heb je een vermoeden welk bedrijf achter de bodemvervuiling zit? Deze tip is vertrouwelijk en wordt alleen door de redactie gezien”).

1.4 Hoe stel ik de juiste vragen aan mijn publiek?

Dit hangt van het doel van je project af. Vaak spreekt dit voor zich (voor de mooiste winterfoto’s vraag je je publiek om een foto, voor een verkiezing van ‘het lekkerste broodje van de stad’, vraag je waar dit broodje kunt vinden en waarom ‘ie zo lekker is). Maar, wanneer je data-analyses wilt uitvoeren op de resultaten moet je een stapje verder gaan: dan zijn gesloten vragen (meerkeuzevragen) nuttiger dan open vragen. Bij een open vraag zul je zien dat – zelfs al vraag je om iets eenvoudigs als een woonprovincie – iedereen dit nét anders formuleert. Doordat je van tevoren enkele antwoordopties geeft zijn de resultaten duidelijk ingedeeld. Zo kun je makkelijker conclusies trekken uit de data.

1.5 Moet ik mijn vragen wel of niet verplicht maken?

Een antwoord-verplichting is nuttig wanneer je vragen cruciaal zijn voor je project. Hou er rekening mee dat respondenten kunnen afhaken als open vragen die langere antwoorden vergen verplicht zijn .

1.6 Ik wil mijn vraag aanpassen na publicatie. Kan dit?

Ja, als je het project opnieuw opslaat (klik op ‘save’), worden de wijzigingen gelijk doorgevoerd. Het kan een paar minuten duren tot je de wijziging ziet. Je kunt een vraag aanscherpen, anders formuleren of spelfouten verwijderen. Maar pas geen antwoordopties aan na publicatie! Dit zorgt ervoor dat de punten niet meer goed worden weergegeven op de kaart.

H2: Vormgeving

2.1 Hoe pas ik de stijl van de iconen op de kaart aan?

Dit doe je in de tab ‘Style’. Kies een icoon dat bij je onderwerp past en selecteer een kleur uit het overzicht of voer er een in door middel van een hex-code. De instelling staat standaard op 'uniform icon style', wat betekent dat alle iconen op de kaart het ingestelde icoon krijgen.

icoselecter

2.2 Wat is een cluster?

Wanneer punten dicht bij elkaar staan op de kaart, worden deze bij het uitzoomen geclusterd. In het cluster-icoon staat een getal dat aangeeft hoeveel punten er binnen een cluster vallen. Het icoon maak je op bij ‘cluster style’.

2.3 Kan ik ook verschillende iconen op de kaart laten zien?

Dat kan als je een meerkeuzenvraag ingesteld hebt. In dat geval kun je voor iedere antwoordcategorie een ander icoon op de kaart laten zien. Dit doe je als volgt:

  1. Selecteer in het veld “Style by” de meerkeuzevraag waarvan je de verschillende antwoordopties op de kaart wilt laten zien.
  2. Geef iedere antwoordoptie een eigen icoon en kleur.
  3. Vergeet niet om een legenda-item te maken voor ieder icoon dat je hebt gestyled. Klik onder 'legend' op 'Add item', kies de gebruikte iconen en voeg een beknopte beschrijving toe.

styledmap

Kaart met iconen op basis van de verschillende antwoordopties en clusters

2.4 Hoe beperk ik de kaart tot mijn regio?

  1. Zorg ervoor dat je gehele gewenste gebied op de kaart te zien is.
  2. Ga naar de tab 'publish' en zet de grenzen vast met de knop ‘Lock boundaries’. Hiermee zorg je ervoor dat jouw publiek niet verder kan uitzoomen of naar een gebied buiten jouw regio kan schuiven op de kaart.
  3. Plak de publicatielink in de tab ‘Publish’ in een nieuw scherm in je browser en controleer of de kaartgrenzen naar wens zijn. 4/ Klik op save. De publicatielink is nu overschreven.Vervang de embedcode op je website als de kaart al eerder is gepubliceerd.

2.5 Hoe pas ik het zoomlevel aan?

In de tab 'settings' geef je een minimaal en maximaal zoomniveau aan. Gebruikers kunnen dan niet verder in- of uitzoomen dan een punt dat jij hebt bepaald. Bepaal met de slider het begin en eindpunt.

H3: Stemmen

In de tab ‘Settings’ wijzig je instellingen met betrekking tot stemmen, moderatie en tekstlabels. In dit hoofdstuk behandelen we stemmen. Modereren komt in hoofdstuk 5 aan bod.

3.1 Hoe werkt het stemmen?

Je kunt jouw publiek laten stemmen op een op de kaart geplaatste reactie. Vink ‘Show Vote-up-button’ aan om stemmen te activeren. In de gedownloade resultaten kun je zien hoeveel stemmen elke reactie heeft gekregen.

stemmen

3.2 Hoe spoor ik m’n publiek aan om te stemmen?

Geef duidelijk aan dat stemmen mogelijk is, zoals in het bericht waar je Mapgather-project in wordt gelanceerd (‘Sta je achter een reactie, druk op de vote-knop!’).

3.3 Wat zijn de regels voor stemmen?

Op elke individuele reactie op de kaart kan een persoon met één IP-adres een stem uitbrengen.

H4: Omgaan met persoonsgegevens

In de tab ‘Personal data’ kun je aangeven welke persoonsgegevens je van melders wil ontvangen.

4.1 Hoe vraag ik om persoonsgegevens?

Vink de persoonsgegevens aan die je wilt vragen, zodat je later contact op te kunnen met iemand die een reactie heeft geplaatst. Je kunt zelf invullen op welke manier je dit vraagt. In hoofdstuk 5 leggen we uit hoe je makkelijk contact kan opnemen met mensen die iets interessants hebben gemeld.

persoonlijke gegevens

4.2 Hoe waarborg ik de privacy van mijn publiek?

LocalFocus gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens en verwacht dit ook van Mapgather-gebruikers. Lees de volgende aanbevelingen daarom goed door:

DO Gebruik dubbele authenticatie om in te loggen, zo is de data beter beschermd.

DO Gebruik een moeilijk te raden wachtwoord dat je niet voor andere doeleinden gebruikt.

DO Je kunt ook een ‘password manager’ gebruiken, nog beter.

DO Geef in je ‘consensus text’ precies aan waar je de persoonsgegevens wel – en niet – voor gebruikt.

DON’T Bestanden met persoonlijke gegevens of wachtwoorden per mail delen of op een andere manier laten rondslingeren, zoals bijvoorbeeld in een drive die voor veel mensen toegankelijk is.

DON’T Vragen om persoonlijke informatie die je niet nodig hebt.

Goed om te weten: na zes maanden worden persoonsgegevens door LocalFocus geanonimiseerd.

4.3 Hoe schrijf ik een goede gebruiksovereenkomst?

In de gebruiksovereenkomst (consensus text) leg je uit wat je wel – en niet – met de persoonsgegevens gaat doen. Onderstaand vind je een voorbeeld dat je (ter inspiratie) kunt gebruiken.

consensus text

H5: Modereren en contact met publiek

5.1 Hoe werkt moderatie in Mapgather?

In de tab 'Responses' vind je een overzicht van alle binnengekomen reacties zien, die je kunt goedkeuren (approve), afkeuren (dissapprove) en verwijderen. Ook vind je hier persoonsgegevens vinden van mensen die een reactie hebben geplaatst.

Je kunt de moderatie instellen op twee manieren; vooraf en achteraf. In het eerste geval moet je alle reacties eerst goedkeuren voordat ze op de kaart verschijnen, in het laatste geval hou je het na plaatsing in de gaten.

In de tabblad ‘Responses’ vink je jouw moderatievoorkeur aan:

modereren

5.2 Wat zijn de pros en cons van voor- of achteraf modereren?

Bij vooraf modereren verschijnen reacties pas op de kaart nadat deze door de moderator zijn goedgekeurd.

PROS Je kunt ongewenste reacties filteren door ze niet te accepteren. De noodzaak hiervoor verschilt per onderwerp. Sommige gevoelige thema’s zullen eerder ongewenste reacties krijgen (luidruchtige buren bij geluidsoverlast) dan andere neutrale thema’s (onveilige verkeerspunten).

CONS Afhankelijk van hoeveel er gereageerd wordt kan vooraf modereren veel tijd kosten. Reacties verschijnen pas op de kaart als ze geaccepteerd worden, waardoor constant moderatie nodig is om de kaart bij te werken.

Bij achteraf modereren worden alle reacties automatisch geaccepteerd. Uiteraard kunnen ongewenste reacties achteraf alsnog verwijderd worden.

PROS Reacties verschijnen direct op de kaart, hierdoor kan je publiek én jouw collega’s zien ook gelijk welke reacties al geplaatst zijn. Ook hoeft de kaart hoeft niet constant te worden gemonitord.

CONS Ongewenste opmerkingen kunnen langer op de kaart blijven staan.

5.3 Kan ik mijn moderatie-instellingen nog wijzigen na publicatie?

Ja, je kunt altijd switchen tussen voor- of achteraf modereren, ook als de kaart al is gepubliceerd. Als je de moderatiemethode wijzigt, moet je ook de zogeheten ‘feedbacktekst’ aanpassen in het tabblad ‘Settings’. Dat is het bericht dat jouw publiek ontvang na plaatsing van een reactie. Hierin vertel je of de reactie gelijk op de kaart verschijnt, of dat dit nog even kan duren vanwege moderatie (zoals in onderstaand voorbeeld).

feedbacktekst

5.4 Hoe zorg ik ervoor dat mijn collega ook kan modereren?

Voor modereren is het handig als meerdere mensen toegang hebben tot jouw Mapgather-project. Als een collega de kaart in Mapgather niet kan zien, dan zit zij/hij waarschijnlijk nog niet in jouw redactiegroep. Stuur in dat geval een mailtje naar jelle@localfocus.nl. Hij voegt je collega’s toe aan de juiste groep.

5.5 Hoe haal ik snel een reactie weg?

Het kan voorkomen dat een melding moet worden verwijderd, bijvoorbeeld na een klacht. Via de knop ‘Manage records’, rechtsboven in je scherm (zie afbeelding), kun je snel de database doorzoeken en de reactie verwijderen. Het kan enkele minuten duren voor je dit ook op de kaart ziet.

manage records beeld boven

manage records beeld onder

5.6 Hoe neem ik contact op met iemand die een reactie heeft geplaatst?

Ga naar de tab ‘Responses’. Zoek de betreffende reactie in de kaart rechts, of in de lijst met reacties. Open de reactie en klik vervolgens op ‘Show personal data’, je ziet nu onderin de contactgegevens, mits de respondent deze heeft ingevuld.

Je kunt eventueel ook ‘manage records’ gebruiken zoals beschreven in stap 5.5.

Wil je van tevoren weten bij welke reacties persoonsgegevens staan? Dit kun je opzoeken als je het bestand exporteert. In de kolom voor persoonsgegevens staat een kruisje (x) wanneer deze zijn toegevoegd.

Alle reacties die je hebt geaccepteerd komen onder elkaar te staan in het tabblad ‘Responses’ bij het kopje ‘Approved’. Je kunt hier eenvoudig doorheen scrollen. Klik op ‘show personal data’ om de persoonsgegevens te zien.

Zie onderstaand (fictief) voorbeeld:

responses screen

H6: Jouw project publiceren of afsluiten

6.1 Hoe publiceer ik mijn project?

Je publiceert een kaart door de embedcode bij de tab ‘Publish’ op jouw website te plaatsen. De kaart is gelijk actief en bezoekers kunnen dan ook meteen meldingen plaatsen.

6.2 Ik wil mijn project afsluiten. Hoe doe ik dat?

Ga naar de tab ‘Settings’ en verander ‘Allow new responses’ naar ‘No’. Doe dit ook voor de ‘Show Vote-Up button’, zodat je het stemmen deactiveert. Klik op ‘Save’. Er kunnen geen nieuwe meldingen meer worden geplaatst, maar de resultaten zijn nog wel te zien.

project sluiten

Je kunt reacties ook tijdelijk stopzetten. Als je weer naar ‘Yes’ switcht en saved kan je publiek weer reageren.

Zet de kaart NIET ‘op stop’ door deze te deleten in Mapgather zelf. De kaart is dan ook echt verwijderd en de data is niet terug te halen. Niet zo handig dus.

6.3 Hoe kan ik de resultaten downloaden?

Ga naar de tab ‘Responses’, klik op ‘Response options’ en vervolgens op op ‘download all responses’ of ‘Download approved responses’. Vervolgens kun je kiezen of je het bestand in csv-format of Excel-formaat wilt downloaden. Je hebt nu de inhoud van elke reactie én de lengtegraad (longitude) en breedtegraad (latitude) van iedere melding in één tabel.

H7: Tips ‘n tricks voor data-analyse

De drie voorbeelden van data-analyses in dit hoofdstuk kunnen jou op weg helpen om je verhaal op te bouwen met de data die je hebt verzameld.

7.1 Reacties met de meeste stemmen

Vaak wil je weten welke plekken het meest populair/gewaardeerd/lelijk/berucht zijn. Dit zoek je uit door je resultatentabel te sorteren op de kolom votes, zo zie je gelijk op welke reacties het meest is gestemd.

7.2 Regio’s vergelijken

Het kan heel relevant zijn voor je onderzoek om verschillende gebieden met elkaar vergelijken. (Welke gemeente heeft de meeste meldingen van geluidsoverlast? In welke wijk zijn veel mooie gebouwen genomineerd?). Hoe pak je dat aan? In de resultaten vind je namelijk alleen coördinaten en geen wijk- of gemeentenaam. Gelukkig kun je makkelijk uitzoeken in welke wijk of gemeente jouw reacties zijn geplaatst. Gebruik daarvoor deze feature uit onze geotoolkit: de spatial join.

Plak je dataset in de spatial join-tool en je krijgt een lijst terug mét gemeente- of wijknaam en het aantal inwoners:

spatial join

Wanneer je regio’s wilt vergelijken zeggen absolute cijfers niet zo veel. Creëer daarom een relatief cijfer, bijvoorbeeld met inwoneraantal. Zo kun je het aantal meldingen per tien, honderd, of duizend inwoners uitrekenen.

= (aantal meldingen/aantal inwoners) x 10 of 100 of 1000.

7.3 Inzoomen op een meerkeuzevraag

Meerkeuzevragen die de diepte ingaan of juist de context van jouw onderzoek in beeld brengen, kunnen interessante inzichten geven. Je onderzoekt daarbij welke antwoordoptie(s) relatief vaak – of juist niet vaak – zijn gekozen door jouw publiek. In onderstaand voorbeeld uit het Meldpunt Onveilig Verkeer wordt gevraagd voor wie de onveilige verkeerssituatie vooral gevaarlijk is:

meerkeuzevraag

Uit de analyse bleek dat melders vooral vinden dat fietsers gevaar lopen in het verkeer, omdat deze groep in de meerderheid van de reacties wordt gekozen.

Wil je de resultaten van een meerkeuzevraag onderzoeken? Volg dan de volgende stappen: Maak een draaitabel van je resultaten, om te checken hoe vaak elke antwoordoptie (automobilisten, fietsers, etc.) voorkomt. Hier vind je een handige uitleg over het maken van draaitabellen. Vervolgens kun je bijvoorbeeld de procentuele verdeling berekenen.

We nemen graag de tijd om jouw organisatie ook persoonlijk te adviseren over analyse- en visualisatiemogelijkheden, neem hiervoor contact op met jelle@localfocus.nl.